English (Google Translate)

Sunday, November 08, 2009

Kents exlusiva konsert på Bowery Hotel




I samband med Kents releaseparty för skivan "Röd" på Bowery Hotel i New York, så spelade gruppen sex nya låtar live. Jag fick förmånen att som poolfotograf plåta denna konsert åt skivbolaget. Mina bilder distribuerades sedan till alla tidningar efter konserten.

Man får sällan använda blixt på konserter. Så ej denna gång. Ljusförhållandet var tyvärr inte det mest ultimata. Som bäst var ljuset 60/2.8 på 1600 ASA. Varför gick jag inte upp i ASA kan man fråga sig? Jag jobbar med Canon 5D och Canon EOS MkII, då blir det inte bra på för hög ASA. Alla Nikonanvändare är välkomna att lämna kommentarer nedan om hur bra era kameror är på hög ASA ;)

Det fanns olika sätt att gå runt problemet med dåligt ljus. På den översta bilden är det blixten från någons pocketkamera i publiken som ger ljuset. På den tredje bilden låter jag den långa slutartiden ge rörelseoskärpa som medverkar till att ge stämning i bilden. Sista bilden är fotad med 300mm objektiv, 60/2.8. Då gällde att fota när sångaren Joakim Berg stod still. Vilket han sällan gjorde.

Det var en utmaning. Det var kul. Jag gör det gärna igen.

7 comments:

Photos_By_Niklas said...

Måste säga Du e så Grym,
Det är en fröjd att varje dag kolla dina underbara bilder.

Jag gillar verkligen dig,fast jag aldrig eller kommer möta dig.

Magnus Fröderberg said...

5D Mark I kan jag hålla med om. Däremot ser 5D Mark II utmärkt ut vid 3200. Vid 6400 kickar brusreduceringen in och ger en svag skärpeförsämring, men det ger Nikon D700 och D3 också. De är inte bättre än 5D Mark II. Men ställ inte upp skärpningen i kameran för högt bara.

Jonah said...

Jag håller med Magnus, skaffa en 5D mk II.

johan said...

okej,att använda blixt på konserter ,brukar oftast "döda" bilderna tycker jag,,,men jag kan inte fatta att kent måste vara så "skit-nödiga" och blixt förbud på sin eget releaseparty!

fina bilder!,håller med magnus det går att skruva upp ison på mark II i alla fall till 3200 utan att det störs!

Pontus Höök said...

Niklas, tack! Magnus och Jonah, möjligen var jag lite sarkastisk när jag rackade ner på Canon. Och mycket riktigt så bör jag köpa en 5D MkII snart, möjligen dess "full frame" efterträdare. Johan, egentligen var det inte främst Kent som var emot det, utan de som filmade hela konserten. Så det var åtminstone en anledning till det.

Tom said...

Jag var där och det var en hel del andra som andvände blixt ändå! Altså inga profs men gäster. Deras blixter är väl mindre störande till bandet eller videon.

Lars Dafgård said...

Nej inte är D3an bättre, Inte 700 heller. Eller??? Vakna ur koman. Är det så jobbigt att inse fakta?. Hoppas för Canonanvändares skull att "markfyran" kan mäta sig med D3s. Men det är lite smått roligt att det ska vara så svårt att erkänna Nikons prestanda.