English (Google Translate)

Tuesday, November 24, 2009

It's a love-hate relationship

Det finns vissa prylar i min jobbutrustning som jag aldrig kommer överens med. Det finns också motsatsen, utrustning som är bra och lite till. Här ska ni få en lista på mina nuvarande love-hate-relationships i fotovärlden.

Ogillar:
Mitt trebensstativ, eller snarare dess ballhead. Antingen är det för tight eller för löst. Aldrig lagom. Bottenplattan låses fast med en "IKEA-nyckel" Varför? Hur ofta bär man på en sådan?

Gillar:
Fotoväskan. Häpnadsväckande hur mycket kamerautrustning väskan sväljer. Dessutom är den extremt tålig.

Ogillar:
Min sällan använda blixtbracket CB Junior. Stor och otymplig. Får ta fram instruktionsboken varje gång den ska monteras ihop. Den har blivit kallad "the bracket from hell". Jag är beredd att hålla med.

Gillar:
Canon 24-70/2.8. Bra till så mycket. Vet seriöst inte hur jag klarade mig utan den förut.

Ogillar och gillar:
Edirol R-09 En digital bandspelare med fantastiskt ljud, men har en mjukvara som mycket möjligt designats av en 5-åring .

Ogillar och gillar:
Pocketkameran Panasonic LX3. Fyller sin funktion som en back up- kamera när man inget annat har. Manuella inställningar som gör att man har bra kontroll på slutresultatet. Att navigera kamerans meny kan dock vara ett problem. Ologiska lösningar som inbjuder till felaktiga knapptryck.

2 comments:

Daniel Nilsson said...

Varför har man inte kommit på tanken med en såndär lista förut?
Då kanske man hade börjat rensa lite bland alla prylar som man släpar med sig...
Fast det blir ju problem om mycket hamnar på gilla-listan :)

Pontus Höök said...

Daniel, på något sätt har man det i bakhuvudet tycker jag. Nu fick det dessutom komma ut. Kommer nog på mer om jag funderar.. Du hittar det på en blogg nära dig ;)