English (Google Translate)

Thursday, August 13, 2009

Sjukvårdsreformen

Många amerikaner motsätter sig Obamas förslag på sjukvårdsreform så till den milda grad att vissa "Town Hall meetings" med politiker runt om i landet utvecklar sig till rena skrikmatcher. I stadshuset i Elmwood Park hölls i måndags ett möte med kongressledamoten Steve Rothman, och jag var där för att bevaka det.

Det gick nu ovanligt lugnt till på just detta möte, men vad som slog mig var att de kritiker som var mest provocerande, inte ville synas. När jag började ta bilder på en högljudd kvinna nära utgången skällde hon genast ut mig (OBS, inte kvinnan på bilden). Metodiskt förklarade jag för henne att vi var på allmän plats och att jag bara gjorde mitt jobb.

Då sprang hon och hämtade sin make istället som också han gav mig en skopa ovett. Därefter gick de till en polis som stod några meter bort. De krävde att jag skulle kastas ut. Polisen gick på min linje och förklarade för paret att ville de inte bli fotograferade så var det bara för dom att lämna lokalen. Kvinnans min var obetalbar.

NY Times fotograf Damon Winter berättar här i en intervju om hans upplevelser under dessa möten med arga väljare. Här kan du också se hans bilder.

4 comments:

jonah said...

Vad är det egentligen med dig och galna, skrikande tanter? =)

Unknown said...

Vilket leende du måste haft inuti dig själv vid det tillfället! :D

Pontus Höök said...

Jonah, det undrar jag med :) Joakim, jag var så arg på kvinnan att jag skakade. Fast lugnet, det behöll jag.

InternationalSwede said...

Det är ju tydligen en hel del tanter i denna bild som skriker...