English (Google Translate)

Tuesday, August 05, 2008

Teckning?

Före

Efter

Vet inte om det är någon mer än jag som noterat att många bilder inom reklam- och musikvärlden på senare år fått en "look" som för tankarna till en tecknad bild. Något som föralldel passar inom just det användningsområdet.

Bilden ovan tog jag för den norska dagstidningen VG, där den översta är så som den såg ut när den publicerades. Den nedre bilden är behandlad i photoshop för att visa trenden jag pratar om.

Hade det varit rätt av mig att skicka hem den nedre bilden för publicering? Mitt svar är nej. Tyvärr så slinker den typen av behandlade bilder ibland in i dagstidningarna i Sverige, något jag finner ganska oroväckande. Har jag belägg för min oro?

6 comments:

Anonymous said...

minskar förtroendet för nyhetsfotton rent allmänt

jaroslaw said...

Jag gjorde ett jobb en gång för en föreningstidning och frågade ifall jag skulle skärpa upp bilderna, han som var grafiker för tidningen sa ja gör det, sedan skärpte han själv upp bilderna en gång till sedan kom trycket och skärpte upp en gång till :-) Bilderna såg ut som om de var hugna i sten..!

Anonymous said...

Man kan ju fråga sig vilka anledningar som finns att vilja fiktionalisera även pressbild på det här sättet.

Jaroslaw – jag hatar när det blir sådär – det är så jävla fult. Få bildpublicister vet något om skärpning och olika tryck behöver ofta helt olika skärpning.

Adam said...

Spännande ämne!
Jag tror nog du har belägg för din observation, men frågan är om det är något att oroa sig för.
/Adam - som inte alls är säker på sin sak

Pontus Höök said...

För att förtydliga så tycker jag att dessa bilder har en plats i fotovärlden. Skulle inte ha något emot att använda tekniken själv, bara inte nar jag plåtar för en dagsstidning. Där är det viktigt att läsaren kan lita på att bilden de ser är sann.

Anonymous said...

Så börjar du till slut skriva igen och det första man ser när man går in är sitt eget nylle dyka upp.

Nu blir det konkurrens i den svensk-fotograf-i-new-york-bloggvärlden

/ Thomas N (svårt att identifiera sig när man kommer till sidan från en Thomas N och det är två andra Thomas N på bilden)