English (Google Translate)

Saturday, January 24, 2015

Min erfarenhet säger mig..

Ett av de första jobben jag gjorde när jag flyttade till New York i slutet av 90-talet, var att fotografera en känd modell som hade gett ut en bok. Tillsammans med en journalist träffade jag henne på ett lyxigt hotell i Midtown. Vi hade 30 minuter med modellen. Formeln jag jobbar efter nuförtiden är att journalisten får 70% av tiden och jag 30%. I detta fallet gjordes ingen sådan överenskommelse. Det slutade med att vi gick ut från hotellet för att ta bilder, när det återstod 4 minuter. Väl framme vid fotoplatsen återstod 2 1/2 minut. Jag fotograferade för glatta livet. På sin höjd blev bilderna okej.

En vecka efter att jag levererat bilderna hörde journalisten av sig: "Du har inte mer bilder?" Vad är då moralen med denna story? Jo, det är du som skapar dina egna förutsättningar: Var förberedd och var tydlig med dina behov. När du gjort detta några gånger så skapas ryggraden i ditt fotograferande: Erfarenheten.

No comments: