English (Google Translate)

Friday, September 04, 2009

En förkärlek till USA



I närmare 13 år har jag bott i USA nu. Det kunde man inte tro i morse när jag upptäckte att jag satt alarmet på 8.30 PM istället för 8.30 AM. Jag försov mig och missade alltså föredraget med fotografen Callie Shell. Det tog mig ett tag att komma över det.

För övrigt så märker jag att som av en tillfällighet(...) så har jag en förkärlek till bilder som är tagna i USA. François Le Diascorns utställning "Only in America" gillade jag skarpt.Med en komisk underton visade bilderna hur tokigt USA kan vara ibland.

En annan mer allvarlig sida av USA fick man se i Eugene Richards utställning "War is personal". Där han tagit bilder på amerikanska soldater som blivit skadade i Irakkriget. Oerhört gripande.

Ikväll ska jag på bildvisning på torget Place de la Republique. Har inte vart där förut så jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Kommer vara där i sällskap med fotograferna Martin Von Krogh och Robert Henriksson, så det kommer inte bli tråkigt iallafall.

2 comments:

Henrik Ek said...

hälsa greven!

Pontus Höök said...

Har jag nu gjort, det tog mig dock ett tag att inse vem "greven" var.