English (Google Translate)

Tuesday, June 18, 2013

Final Cut Pro X

Jag försöker komma fram till vilken mjukvara som är vanligast bland pressfotografer att använda vid redigering av video. Det verkar vara Final Cut Pro X eller iMovie. Det är lite underligt för de videofotografer jag känner använder antingen Final Cut Pro 7, Adobe Premiere eller Avid. Konstigt att det blivit en sådan uppdelning.

Vad jag förstår så använde många videofotografer Final Cut Pro 7, men efter att Apple gjorde sin senaste version, Final Cut Pro X, till en nästan helt ny produkt så slog många bakut. De menar på att X inte är tillräckligt bra. Så många hänger kvar vid Final Cut Pro 7, som inte längre uppdateras, eller så byter de helt enkelt till Adobe Premiere eller Avid.

Varför passar Final Cut Pro X så bra för pressfotografer kan man fråga sig? Jag vet faktiskt inte, men vad jag vet är att jag bestämt mig för att använda den.

5 comments:

Fredrik Reuterhäll said...

Jag har gått från stillbild till film - och jag redigerar i FCPX men anledningen var priset. Att köpa Premiere för något år sedan kostade hutlöst mycket pengar. Nu med det kreativa molnet kommer allt i ett annat läge. Problemet är att jag har lärt mig FCPX nu men tror det är bra att kunna båda.
Barnsjukdomarna verkar vara borta i FCPX och som du säger var kritiken hård vid lansering men jag tror det har lugnat ner sig nu...

Karl Nilsson said...

FCPX släpptes för två år sedan nu. Det är uppe i version 10.0.8

Anledningen att inte 7an vidareutvecklades var att man hade nått världs ände. Det är ett 32 bitars program. Om det skulle bli 64 bitar var man tvungen att skriva om från grunden. FCP7 är egentligen gjort för att klippa SD video.

FCPX var aldrig tänkt att släppas som en färdig produkt. Det är ett program i ständig utveckling. Det har kommit 7 uppdateringar som varit stora allihop.

Många som var vana vid hur det gamla fungerade ogillade hur X var uppbyggt. Samtidigt har det kommit funktioner som gjort skillnaderna mindre om man vill.

För de som börja redigera nu är inlärnignströskeln mkt lägre på FCPX än FCP7
För korta små filmer är FCPX enormt mkt snabbare. Mindre fokus på codec och inställningar mer på kreativt klippande.

Jag har själv kört det sedan det kom och har hållit i lite utbildningar för en del klippare. Det e rätt koolt när man sitter o klipper 7 kamera produktion i 1080p med multiclip på en lite Macbook Air med hela materialet på en USB disk.

Pontus Höök said...

Bra kommentarer här, jag lär mig en massa! Men din sista mening Karl är nog för de allra mest inbitna hehe :)

Unknown said...

Jag kör med Final Cut X och tycker att det funkar jättesmidigt. Snabbt att jobba i.

Karl Nilsson said...

Hehe ja kanske. Men 7 synkade videospår ur olika vinklar på ett scenframträdande. Alla i full HD. Som man klipper genom de spelas upp i egna fönster samtidigt och man bara pekar på den kameran man vill ha aktiv just nu. Hela projektet runt 300Gb.

Denna är en bra bok om man vill lära sig http://www.peachpit.com/store/apple-pro-training-series-final-cut-pro-x-9780321918673