English (Google Translate)

Thursday, March 14, 2013

En guidebok

Min första riktiga bekantskap med New York var en svensk guidebok som hette "Den vakna guiden till staden som aldrig sover: New York". Författare var Calle Norlén och Petra Lindmark.

Jag köpte den 1996, några månader innan jag flyttade till New York. Några meningar som etsat sig fast fanns i kapitlet "Är det inte farligt?" Där skriver Calle: "Parkerna lämnar vi vid mörkrets inbrott. En sån där kvalmigt het fredagseftermiddag låg jag i Central Park och dåsade till en stund på solfilten. När jag vaknade hade alla barnfamiljer huxflux ersatts av väsande knarkmånglare".

Dessa meningar gjorde att jag faktiskt var rädd första gången jag gick in i Central Park. Gröna, lummiga, fina Central Park. Konstigt hur en del grejer sätter sig.

No comments: