English (Google Translate)

Friday, May 01, 2009

Canon EOS DCS 3c

Åbäket på bilden var Canon's första digitala systemkamera som släpptes i slutet av 1995. Den hette EOS DCS 3c och kostade 250 000 kronor då det begav sig. I dagens pixelhysteri skulle kamerans 1.3 megapixel stå sig ganska slätt.

Om man ska vara nostalgisk så var det också min första digitalkamera, men nu har den stått 10 år i min garderob och samlat damm så därför åker den slutligen i soptunnan. Jag slänger bort en kvarts miljon kronor kan man säga om man vill vara dramatisk.

10 comments:

Lina H. said...

Mer nostalgi: När jag 2005 gjorde ett New York-rep för RES och berättade för dig att jag plåtade det analogt (rättare sagt; ringde dig i panik från UES och frågade var jag kunde shoppa film!) så frågade du "Men hur klarar du konkurrensen när du plåtar analogt?!" eller nåt sånt. Vilket fick mig att tänka efter (jag hade befunnit mig i student-ICP-bubblan), och inhandla en 20D. Tack för sparken ut i verkligheten! ;)

HDR-fotografen said...

Du kan ju inte slänga något så gammalt och fint!

Martin Doshe said...

Nej släng den inte,,,

Pontus Höök said...

Lina, jag minns det där faktiskt. Kan förtydliga att man kan "stå sig" i konkurrensen med en analog kamera, men kanske inte just i dagspress. HDR och Martin, tycker ni jag ska använda den som bokstöd istället för att slänga den?

Martin Doshe said...

Jaaaaa hellre det än att du slänger en sådan milstolpe inom fotografin,,, du hädar ju nästan,,,

tvi, ve å fan åt dig. ;)

Kram

M

Lina H. said...

Pontus; jo förstås. Fast jag förstod ju bättre vad du menade ett par dagar senare, när jag stressad satt i en gigantisk hög av negremsor och svor. ;)

Martin von Krogh said...

Nej Pontus klart du inte kan slänga den, den kameran kommer bli värdefull om några år.

Pontus Höök said...

Det är så att det värmer i hjärtat att se fotografer bry sig om denna gamla kamera. Kanske tänker jag om.

C said...

Jag är inte ens fotograf, men inte kan du slänga den där kameran! Bokstöd låter som en bra idé :)

Mattias Johansson said...

Skicka den till mig istället för att slänga den, här får den stå på bokhyllan, precis till vänster om ett underbart exemplar av Philips Fizz, 22 cm prima mobiltelefon...Knappt mobil va?

Ha det gott, hälsa Sam Elliot, en idol!